Välkomna till vår Hemsida och vårt Medlemsregister 

2018-04-16

Hur du skriver i hur många matriklar som din klubb vill ha

  1. Öppna din klubbs sida i Medlemsregistret

  2. Öppna fliken Administrera

  3. Öppna raden Redigera Basfakta

  4. Högst upp där finns en rad för antal matriklar, ändra till det antal du vill ha.

  5. Spara uppgiften längst ner på fliken.

  6. Systemet bekräftar att du gjort det och att du sparat genom att du får upp en grön rad.

 

Medlemsnummer

Många frågar om medlemsnummer, det är en rest från vårt tidigare system Club On Web som vi delade med andra föreningar och då var vi tvungna att ha medlemsnummer i en bestämd serie för att inte blandas med andra föreningars medlemmar. I det nuvarande registret behövs dessa inte, men vi har låtit de ligga kvar där de finns. Ev kommer vi ta bort dem på alla för att ingen ska bli fundersam över dessa.

Hur man lägger medlem "Under utträde" för att senare avsluta henne.

Har gjort en beskrivning om hur detta ska göras.

Du hittar även länken under Bibliotek.

Ny rapport 

Ny kan du hitta en rapport över kommande funktionärer på både klubb och distriktsnivå.

 

2018-02-26

Just nu är det mycket arbete som pågår vad gäller vår anpassning till den nya lagen Dataskyddsförordningen som kommer gälla i alla EU-länder från den 25 maj i år. 

Lagen påverkar både våra användare, våra administratörer och de företag som vi använder att vi ska ha en fungerade hemsida och för att vi ska kunna skicka ut IW-Nytt t ex. 

Vi kommer bland annat behöva skriva om instruktioner för våra IT-administratörer och få våra medlemmars godkännande på att vi har deras uppgifter i registret. Som tur är kan vi göra alla ändringar nu så att vi får allt rätt i vår nya Stadgar och Handbok som ska redigeras nu under våren.

Vi har gjort i ordning en presentation över vad som kommer ske i samband med att nya lagen träder i kraft, den kan vi använda redan nu för att informera våra medlemmar. 

Klickar du på bilden nedan öppnar du presentationen.

 

 

2018-01-26

Idag har jag skickat meddelande till alla IT-administratörer på distrikts- och klubbnivå på hur man ser till att få rätt uppgifter på våra funktionärer på styrelseuppdrag till kommande verksamhetsår 2018-2019. Har även lagt in en kort anvisning under Bibliotek och IT dokument.

 

2018-01-11

God fortsättning alla IW-administratörer 

Vi fick en del buggar efter den senaste uppdateringen av systemet, vilket tyvärr sammanföll med jul- och nyårshelgerna då det var svårt att få support.

Nu ska problemen vara åtgärdade.

  • Mappar och Dokument
    Vissa mappar och dokument som vi skapade låste sig och gick inte att ta bort eller ändra namn på. Detta ska nu vara åtgärdat.
  • E-postmeddelanden
    Medlemmarna kan inte läsa länkade dokument i mail. Nu ska det vara åtgärdat, men det är viktigt att man lägger dessa dokument publika. Vill du inte att de ska synas på den publika hemsidan lägger du dem i en mapp som inte är publik.  Se bilaga.
  • Nya medlemmar
    När man registrerar en ny medlem ligger medlemstypen ”Aktiv medlem” som första val nu, tidigare låg ”företag” där och då kunde man inte hitta medlemmen när man sparat.
  • Toppbilden på första sidan
    Nu har vi fått en kant högst upp så att bilden kommer på samma nivå som texten till vänster, vi fick trixa rätt mycket tidigare för att det skulle bli snyggt.

Aktuella adresser
Nu börjar det snart bli dags att tänka på att alla adresser är riktiga inför nästa utskick av IW-Nytt, den 29 januari eller något senare hämtar vi adresslistan till utskicket så se till att uppdatera allas adresser innan dess.

Funktionärer 2018-2019
Min klubb är nu klara med vilka som ska vara funktionärer nästa verksamhetsår och jag har testat att lägga in vår nya president. Det syns redan nu på hennes egna sida men inte på klubbens sida.
Så det går bra att lägga in de nya styrelserna redan nu.

Jag hoppas att du för informationen från mig vidare ut till dina klubbar och alla som upptäcker några konstigheter eller problem är välkomna att kontakta mig via min mail så undersöker jag och återkommer till er.

Fortsatt lycka till med ert arbete!

Annika Ahlqvist
IT-samordnare